Thursday 14 July 2011

Maaf bila aku berdiam diri



Biarlah diam menjawab soalan
dari mengulas seribu persoalan
kerana 1 penyataan...
mendatangkan pelbagai kekeliruan
namun, sejuta kemaafan aku pohon
kerana diam ku ini mungkin menyakitkan
mungkin juga mengundang benci...
aku tidak mahu mengeruhkan keadaan
maka biarlah aku berdiam diri




diam. agak2 boleh tak kita berdiam diri dan pasrah dgn semuanya? bila hati disakiti, dilukai, maruah dicalar, perasaan ego dicabar, dan sebagainya, masihkah kita boleh berdiam diri? well, tepuk dada tnyalah hati masing2. kalo kesabaran itu masih ada, tentu boleh. tapi aku berdiam bukan sbb aku mampu bersabar. tp kerana terlalu bersabarlah aku berdiam. terlalu penat. kata org putih, i'm tired.

penat bukan penat bekerja. bukan penat berfikir. tpi penat menyakiti hati sendiri. kdg2 bila kita terlalu byk bercakap, kita sebenarnya menyakitkan hati sendiri. tak percaya?? sekali lagi, tepuk dada tnyalah hati sendiri. penat bercakap keburukan org lain. penat menyumpah seranah org lain. penat memaki hamun. penat mengumpat. yg akhirnya x dpt sebarang balasan sebaliknya menambahkan dosa2 yg semakin menggunung.

betullah pepatah yg mengatakan lidah itu umpama senjata. kata-kata yg disebut melalui lidah, boleh melukakan hati seseorang. ibarat pisau yg tajam. kita tidak akan rasa sakitnya kalo tidak terkena di batang hidung sendiri. akhirnya, setelah menimbang balik dari segenap sudut, aku terfikir utk menjadi seorang yg lebih diam. diam yg bermakna aku menjadi lebih matang. lebih berfikiran jauh. lebih baik dari sebelumnya.

bila difikir2kan, aku terasa amat beratnya bebanan aku nnt kerana terlalu byk bercakap. apatah lagi bila bercakap ttg sesuatu yg tidak betul atau tidak pasti kebenarannya. biarlah mereka pula yg berkata-kata. cakaplah semahu hati kalian. cakaplah apa saja yg terlintas di fikiran kalian. cakaplah apa saja yg tidak baik ttg aku. aku akan terus berdiam. sbb ada kalanya bila aku membalas dan bertekak, akhirnya aku terlupa bahawa aku juga bukanlah seorang yg sempurna. biarlah kata-kata itu masuk di telinga dan singgah di hati. biarlah ku tapis tnpa kuluahkan kembali.

aku hanya akan bercakap bila perlu. aku hnya akan membisu sahaja selepas ini. jgn tnya kenapa aku berdiam. aku berdiam kerana aku sudah terlalu byk memendam rasa. biarkan aku begini. walau tak pasti utk berapa lama. mungkin esok aku berdiam. mungkin lusa aku membecok kembali. siapa tahu?????
......................


berdiam diri . ye , tu perkara utama yang aku akan buat bila aku nga marah or sakit hati or sebal or sedih or yang sewaktu dengannya . why diam ? sebab aku sangat x suka orang yang x reti nak respek perasaan aku . kenapa perlu aku respek dia kalau dia sendiri x reti nak respek aku kan ? orang baik dengan aku , baik la aku balas . tapi bila kesakitan yang di kasi kat aku , itu jugak la yang kamu dapat . bila tetiba aku diam dan seboleh mungkin x mau cakap , that's mean there is something wrong . either aku marah or terasa hati . then kenapa x terus terang cakap aku marah ? are u crazy ? u should know this . bila aku marah , perkara paling x patut aku buat adalah KELUARKAN SUARA . bila hati aku da panas , komfem ayat yang kua dari mulut aku pon langsung x tapis - tapis dah .keadaan akan jadi lebih buruk . dan seandainya aku dapat halang diri aku dari bersuara , the next thing yang aku buat adalah nangis . why ? aku pon x tau . tapi tu la aku . bila kemarahan terlampau , da x dapat dibendung . . airmata pon da x mampu aku kawal lagi . the best thing u can do is . . just let me alone . biar aku menangis sepuas nya sendiri . coz tu cara aku untuk hadapi kemarahan diri sendiri . itu yang mampu buat aku sedikit lega



0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...